ПРОЈЕКАТ „Ловци на благо“
- објављено: уторак, 27. септембар 2022. 20:47
- аутор: Администратор
У Музеју и Смедеревској тврђави, током викенда 24.09.2022 и 25.09.2022. године, поводом манифестације „Европске ноћи истраживача“, одржане су радионице пројекта „Ловци на благо“, Средњовековни времеплов и Мапа скривеног блага, као и научни кафе. Пројекат је финансирао Регионални центар за професионални развој запослених у образовању Смедерево, у оквиру активности Научног клуба Смедерево.
Aутори пројекта су Марина Златановић, наставник економске групе предмета у Економско-трговинској школи у Смедереву, Емилија Ђорђевић, шеф Одсека за физику, Научни центар Петница у Ваљеву, Исидора Ђорђевић, студент на Факултету организационих наука Универзитета у Београду и Јасмина Илић, наставник хемије у Економско- трговинској школи у Смедереву.
Учесници пројекта били су ученици Економско-трговинске школе из Смедерева у пратњи координаторке практичне наставе, Јелене Станић.
Средњовековни времеплов
На радионици прилагођеној узрасту ученика, ученици су осетили магију средњег века кроз занимљиве средњовековне поставке и интерактивне станице у оквиру посете Музеју и фестивала „Витезови и легенде“. Митови и легенде су оживели витезови и Јерина која је изнела детаље владавине породице Бранковић и легенде о скривеном благу. Ученици су се сусретали са предметима из средњег века, што им је помогло у потрази за средњовековним предметима и благом Деспота Ђурђа.
Мапа средњовековног скривеног блага
Током радионице чији је циљ био израда мапе скривеног средњовековног блага, ученици су били подељени у групе. Свака група имала је задатак да одреди 5 координатних тачака и направи мапу скривеног блага. На располагању су имали примену стеченог знања из математике, историје, географије, као и одређивање географских и праоуглих координата одабраних задатих тачака помоћу расположивих уређаја (ГПС пријемник, навигацијски уређај, мобилни телефон). На задатим координатама сваку групу сачекао је занимљив квиз или мозгалица. На том пређеном путу, учесници су пронашли предмете различите старости. Као потврду успешно обављених задатака обезбедили су свом тиму учешће у научном кафеу.
Научни кафе
Научни кафе је одржан у Музеју, где су учесници разматрали важна научна питања са Јерином и упознали се са традиционалним и модерним методама утврђивања старости археолошких предмета. У оквиру практичног дела научног кафе-а, ученици су помоћу микроскопа и лупа посматрали површину бронзаних, сребрних и гвоздених новчића и других предмета који потичу из различитих периода историје – од Римског царства до 19. века. Ученици су научили како различити метали кородирају и да на основу боје и структуре површине метала одреде врсту метала од којег је археолошки предмет сачињен.
Кроз дискусију донели су закључак коме пронађени предмети и новчићи припадају.
Затим су одређивањем садржаја рацемизоване аминокиселине у неком узорку, испитивали старост предмета, а на примеру угљениковог изотопа 14 C, увидели су практичну примену нуклеарне хемије и хемијске кинетике. Кроз методу лихенометрије, процењивали су старост стена на основу величине лишајева.
Током завршног дела научног кафе-а, ученици су подељени у групе од 3-4 ученика и дискутовали су о могућим физичким стањима (боја, степен корозије...) блага у зависности од теорије где би благо могло бити пронађено (у реци, под земљом, у зидинама тврђаве...).
Након реализације пројекта учесници су изнели своје мишљење о пројекту. Имајући у виду све позитивне критике, ентузијазам и радост при извршењу задатака постављеним у свим радионицама и научног кафе-а, као и велико интересовање за спровођење пројекта у будућем периоду, можемо закључити да су сви циљеви пројекта постигнути на забаван и креативан начин који се допао ученицима.